pobyt měl ve výsledku pozitivní efekt na pozdější chování dětí v mateřské škole, kde byly tyto děti hodnoceny častěji jako vůdci, populární a asertivní, zatímco u dětí z jeslí s nízkou kvalitou se žádná z těchto charakteristik neprojevila. Na základě výzkumných zjištění by bylo vhodné kvalitu jeslí do našeho výzkumného modelu zařadit. V zařízeních, kde náš výzkum bude probíhat, si tedy zjistíme informace potřebné k orientační představě o jeho kvalitě. Nicméně bychom se rádi vyhnuli přímému rozdělení na kvalitní či nekvalitní zařízení, protože to není cílem našeho výzkumu a bylo by to eticky sporné i s ohledem na poskytnuté informované souhlasy, do Třeboradicích soukromé jesle kterých nebylo měření kvality zařízení zahrnuto. Stabilita výsledků v čase V předchozí kapitole jsme se zabývali tím, jaký má kolektivní výchova vliv na chování batolat v rámci dětského kolektivu. Ať už jsou výsledky jakékoliv, je třeba zamyslet se i nad tím, do Praha 18 jaké míry je toto chování stabilní v čase a zda je možné z chování v batolecím věku cokoliv usuzovat na chování v dalších letech. Za tímto účelem byl také realizován longitudinální výzkum Deynoot Schaub, Riksen Walraven, při kterém bylo pozorováno sedmdesát dětí v jesle Třeboradice průběhu devadesáti minutové hry v jeslích. Děti byly ve věku od patnácti do třiadvaceti měsíců. Výzkumným cílem bylo ověřit stabilitu Nouzov interakcí mezi vrstevníky a míru sociálně emocionálního přizpůsobení. Výsledky naznačily, že negativní chování je poměrně stabilní
a může být predikováno u měsíčních dětí na základě jejich pozorování o osm měsíců dříve. Pozitivní interakce už takovou