poukazující na sociální orientaci batolat spíše směrem k vychovatelům než na své vrstevníky Finkelstein, Dent, Galacher, Ramey, Deynoot Schaub, Riksen Walraven, Na toto téma nebyl náš výzkum zaměřen, přesto si troufáme ze zkušeností se sběrem dat uvést, že bychom tento předpoklad na základě průběhu našeho výzkumu nepodpořili. Významnou roli totiž bude pravděpodobně hrát míra angažovaní dospělé osoby Petrovicemi soukromých jeslí či pečovatele. Děti si po chvíli zvykly na to, že si s nimi výzkumnice nehraje a až na drobné výjimky nevyžadovaly její pozornost, jen se Praha 15 občas na ni podívaly. Toto chování bylo charakteristické pro děti z jeslí a z kojeneckých ústavů. Děti vychovávané převážně v Jižní Město rodinách pozornost dospělé osoby vyžadovaly podstatně více. Přínosy a omezení Hlavní přínosy, ale zároveň i zásadní omezení a nedostatky prezentovaného výzkumu, se týkají povahy pozorování v přirozených podmínkách. V kojeneckých ústavech a jeslích Například jeden z popsaných typů reakcí na ústavní výchovu je Langmeirem a Matějčkem charakterizován právě jako sociálně hyperaktivní. byly děti pozorovány v hernách, na které jsou zvyklé, kde si běžně hrají. Domníváme se, že tato skutečnost usnadnila adaptaci dětí na situaci natáčení. Bylo opakovaně prokázáno, že chování batolat je více autentické v prostředí, které dobře znají, a usnadňuje to právě jesle Petrovice jejich adaptaci např. Jeffers, Lore, Gershaw, Schwarz, Nutno říci, že tuto variantu jsme si nezvolili, ale byla z praktického hlediska jediná
možná. Přemísťovat batolata do nějaké předem připravené speciální výzkumné místnosti nebylo možné už jen z toho důvodu, že