Brooks, Lewis, Rubin, Bukowski, Parker, Určitě by bylo vhodné v rámci dalšího navazujícího výzkumu více ošetřit to, jakým způsobem se dětských jeslích Vršovic děti vzájemně znají, a případně děti na základě tohoto kritéria rozdělit na skupiny a vzájemně porovnat. V rámci osobního dotazníku Eden jsme u dětí z jeslí a z rodin zjišťovali i počet a věk sourozenců, což je faktor, který by se mohl taktéž v jejich chování ve skupině vrstevníků nějak projevit. Ovšem na toto srovnání by opět bylo třeba mít k dispozici větší vzorek. Upřesnění našich zjištění by Vršovicích dětskými jeslemi také mohlo přinést zmapování rané citové vazby u dětí a její další sledování by mohlo ukázat, jakým způsobem se tato proměnná projevila v chování dětí. Otázkou by zde ale bylo, jakým způsobem by se citová vazba zkoumala u dětí z kojeneckých ústavů a zda by měření citové vazby k ošetřující sestře přineslo smysluplnou informaci. Bylo by také možné sledovat, jakým způsobem se charakter aktivit mění v průběhu času myšleno po dobu jednoho natáčení, v našem případě minut. Bohužel z námi získaných dat by tato analýza nebyla úplně vhodná. Jak již bylo zmíněno v kapitole metody, analyzovaných dvacet minut nebylo vždy přesně za sebou jdoucích. Přínosné by rovněž mohlo být další propracování našich dodatečných zjištění, tedy rozdílný výskyt napodobování a vkládání různých předmětů či částí těla do úst. Oba tyto fenomény by si zasloužily samostatný teoretický výklad, propracovanou definici a pečlivou Flora
interpretaci výzkumných zjištění, což je však mimo rámec této práce. Využití výzkumných zjištění Předně bych chtěla upozornit, že naše výzkumná zjištění si nekladou za cíl hodnotit vhodnost či nevhodnost jakéhokoliv participujícího zařízení. Data získaná v tomto výzkumu nejsou v žádném případě pro takový typ závěrů dostačující. Získané informace mohou sloužit jako představa o tom, jak vypadá jesle Vršovice dětská volná hra u batolat v závislosti na kolektivním či individuálním způsobu výchovy. Tyto závěry mohou být užitečné pro psychology, kteří budou hodnotit sociální chování u dětí, zejména u těch vychovávaných kolektivně. V neposlední řadě také ze