stimulují tím, že mladší napodobuje staršího, v kojeneckých ústavech tomu tak nebývá, protože jsou často ve skupině spolu děti, které Cyrilov jsou na tom vývojově přibližně stejně. Řada odborníků se při kritice kolektivních zařízení pro kojence a batolata odvolává na teorii jesle Klánovice citové vazby attachmentu. Základem této teorie je přesvědčení, že pokud bude mít dítě jistou citovou vazbu k jedné pečující osobě nejčastěji matce, pak se nebude bát explorovat. V kontextu této teorie se tedy můžeme domnívat, že děti s jistou citovou vazbou budou jesle Klánovice aktivnější i v rámci vrstevnických vztahů. Sebejisté chování, které načerpá ze vtahu s matkou, se pak může pozitivně odrazit ve vztahu k vrstevníkům. Alternativním vysvětlením stejné hypotézy by pak mohla být domněnka, že dítě, které má jistou citovou vazbu, vidí sebe samo jako hodného lásky, přistupuje k ostatním včetně vrstevníků s pozitivním očekáváním Howes, Matheson, Hamilton Tento předpoklad se podařilo ověřit ve výzkumu Easterbrooksové a Lamba kde se ukázalo, že kojenci, kteří mají jistou citovou vazbu, navazují interakce častěji a ve vyšší kvalitě. Podobné závěry přináší i studie Pastora který shledal batolata s jistým typem citové vazby jako sociálnější a pozitivněji orientovaná vůči vrstevníkům. Rozdílné chování bylo pozorováno u batolat s vyhýbavou citovou vazbou, která Praha 21 byla sice zapojena do sociálního kontaktu, ale s více negativní orientací. Děti s vyhýbavou citovou vazbou byly celou výzkumnou situací
nejvíce stresovány a často ignorovaly sociální nabídky svých vrstevníků. Batolata s ambivalentní citovou vazbou jsou popisována jako více sociálně inhibovaná než jejich vrstevníci. U dětí s vyhýbavou citovou vazbou lze vypozorovat větší míru hostility i později ve školním Praha 20 prostředí Rubin, Bukowski, Parker, Na základě těchto zjištění bychom tedy mohli nadále předpokládat, že jistá citová vazba ovlivní v soukromé jesle Klánovicům pozitivním slova smyslu vztah batolat k vrstevníkům, a navíc, že má tento vztah trvalejší charakter. Ovšem ne všechny výzkumy ukazují tak Chvaly jednoznačné výsledky. Například u předškoláků se ukázal odlišný vliv citové vazby na sociální interakce u dívek a u chlapců. Zatímco