například vliv věku či kultury, jak uvádí například Raverová a Zigler Z těchto argumentů vyplývá velmi obtížné srovnání jednotlivých výzkumných zjištění. Faktory, které hrají roli při výzkumu sociálního chování Zkoumání vlivu jeslí na sociální chování dětí je středem výzkumného zájmu zejména v posledních třiceti letech, přičemž lze pozorovat vývoj základní otázky, kterou si výzkumníci v této oblasti kladou. Nejprve se řešilo, zda jsou jesle vhodné či nikoliv. Výsledkem výzkumů tedy bylo doporučení, zda je kolektivní výchova pro děti do tří let vhodná či naopak škodlivá. Později začalo být zřejmé, že takto položená otázka je příliš zjednodušující, a začaly se hledat faktory, které mají při zkoumání efektu jeslí vliv Lamb, Sternberg, Knuth, Hwang, Broberg, Některé z nich budou podrobněji popsány v následujících podkapitolách. Vollingová a Vernon Feagansová na základě svého pozorování dospěly přímo dětským jeslím Miškovicích k názoru, že jesle nelze hodnotit jako dobré nebo špatné z hlediska budoucího rozvoje sociálních kompetencí u dětí, a to právě z důvodu Miškovicemi soukromých jeslí velkého množství faktorů, které zde vstupují do hry. Někteří výzkumníci si vysvětlují nejednoznačné výsledky tím, že se ve studiích na toto téma příliš nerozlišuje, jak dlouho dítě v jeslích pobývá. To může být jeden z důvodů, proč je obtížné jednotlivé studie Nouzov mezi sebou porovnávat Campbell, Lamb, Hwang, Vliv temperamentu Ve studiích zabývajících se interakcemi s vrstevníky se opakovaně poukazuje na Praha 19
vliv temperamentu. Děti s náročným temperamentem difficult temperament jsou charakteristické nízkou úrovní sebeovládání, ať už po miškovickými pražskými soukromou školu mateřskou