se neprojevil například ve výzkumu Howesové a kolegů Ukázalo se pouze, že děti s jistou citovou vazbou získávaly od ostatních dětí více pozitivních reakcí. Donats, Maratos, Fafoutis a Karangelis pak vyslovují zcela alternativní hypotézu, že děti, které nemají možnost Praha 21 vytvořit si vazbu k dospělé pečující osobě, mají o to silnější vztahy k vrstevníkům. Lze uvažovat nad tím, nakolik je přítomnost vrstevníků stálá a jak to vypadá s citovou vazbou, pokud dítě opakovaně ztrácí vazbovou osobu ať již v podobě dospělého, nebo vrstevníka. Do jaké míry jsou vrstevníci i dospělí dítěti v kojeneckém ústavu přítomni stabilně, bude zmíněno v druhé části práce, kde si popíšeme jednotlivá zařízení, která se do našeho výzkumu zapojila. Jiný úhel pohledu pak ještě přinesli výzkumníci z jesle Koloděje kalifornské univerzity, kteří předpokládali, že citová vazba a vztahy s vrstevníky spolu souvisí, ale měli na mysli citovou vazbu k učitelce v jeslích, nikoliv k rodiči. Tato hypotéza se jim v plném rozsahu nepotvrdila, nicméně děti s jistým vztahem k první učitelce se Praha 22 více zapojovaly do komplexních her a trávily více času v kolektivu Howes, Matheson, Hamilton Otázkou také je, jaký vliv má každodenní soukromé jesličky Kolodějí návštěva jeslí na utváření citové vazby k rodičům. Fieldová, Masi, Goldsteinová, Perry a Parlová například nenašly žádný vliv jeslí na citovou vazbu k rodičům a to ani tehdy, když děti nastoupily do jeslí ve věku šesti měsíc. Ranou citovou vazbou u dětí z
kojeneckých ústavů se zabývali již zmínění autoři, kteří předpokládají, že je pro děti dobré, když je v ústavu málo sester na mnoho dětí. Při menším počtu dětí na sestru by totiž hrozilo, že si bude dítě opakovaně vytvářet citovou vazbu k mnoha sestrám, které soukromými jeslemi Kolodějím se v zařízení střídají, což by mohlo vést k detachmentu a neschopnosti navázat v budoucnu láskyplný vztah s někým jiným Donats, Maratos, Praha 20 Fafoutis, Karangelis, Tuto hypotézu však považuji za poměrně výrazně diskutabilní. Na základě dat získaných v uvedeném výzkumu není možné tento argument podložit. Na otázku, proč se výše zmíněné výzkumy ve svých výsledcích natolik liší, je možno uvést několik Cyrilov různých vysvětlení. Lze uvažovat o možných politických či ekonomických vlivech, které mohou stát v pozadí některých výzkumů. Jak jsme uváděli v přehledu vývoje K podobným výsledkům dospěli i Jackobson a Willeová tedy, že jistá citová vazba nepredikuje rychlejší jesle Koloděje sociální vývoj, ale ukázalo se, že vrstevníci na děti s jistou citovou vazbou pozitivněji reagují. Podobně Fagotová výzkumně ověřila hypotézu, že děti na pozitivní chování dětí s jistým typem citové vazby reagují pozitivněji než na stejné chování u dětí s nejistou citovou vazbou. kolektivních zařízeních u nás, tak vidíme, že politické a ekonomické aspekty podobu a výskyt kolektivních zařízení pro masážní nedaleko Prahy 9 Kolodějí