si malé dítě hraje v kuchyňce na to, že vaří, jedná se o námětovou hru na vaření Či snad hru nápodobivou na maminku Vezme li dítě náhle misku, ve které právě něco uvařilo a začne li si ji prohlížet, ťukat s ní o zem, jedná se již o jinou hru Explorační Manipulační co když se v okamžiku vrátí k vaření Takto bychom se mohli ptát donekonečna. Dětská hra je tak rozmanitá, že zařadit ji do Strašnická nějaké přihrádky je velice složité, stejně jako vytvořit platnou klasifikaci, do které bychom mohli každou hru začlenit. Vzhledem k tomu, Skalka že součástí mé práce je i pozorování dětské hry a následné vyjádření nejčastějších druhů her, musela jsem však hru nějakým způsobem kategorizovat, klasifikovat. Na základě přečtené literatury a zkušeností z prvních hodin pozorování jsem vypracovala dětským jeslím Strašnic následující klasifikaci hry malých dětí Motorické hry vyžadující zejména aktivaci pohybové stránky jedince. Dále jsem tyto hry rozdělila na lokomoční hry různé pobíhání, poskakování atd. a manipulační hry zaměřené na zkoumání vlastního těla, okolních předmětů a manipulaci s nimi zaměřené na jejich poznání. Tyto typy her, mohli bychom je též nazvat senzomotorickými, jsou charakteristické zejména pro děti v prvním roce a půl až dvou letech života, objevují se však i později. na hry pohybové házení míčem, kopání do míče, hra na honěnou, tanec, cvičení, náročnější manipulace s různými předměty Obr. Obr. Příklad manipulační hry u Strašnicím dětských jeslích
čtrnáctiměsíční Marušky B. Intelektuální při těchto hrách se uplatňuje a také rozvíjí hlavně rozumová stránka dítěte. Jedná se o Zborov hry funkční jako je např. hra na schovávanou, houpání na koni aj. hry námětové, napodobivé a fantasijní široká škála her na maminku, na tatínka, kadeřníka, řidiče, na vaření, na mytí nádobí, žehlení, krmení loutky, konverzace s vymyšlenou osobou, vaření z písku, konstruktivní hry stavění ze stavebnice, dřevěných kostek, vystřihování atd. skládací a hlavolamové hry, jejichž náplní je zejména skládání různých obrazců typu puzzle, vkládání obrázků do výřezů aj. Obr. a Obr. a Příklad námětové či nápodobivé a konstruktivní hry dvou tříletých chlapců. C. Estetické prohlížení knih, poslouchání hudby, kreslení, modelování, zpěv, říkadla, Do výše uvedené klasifikace jsem zařadila druhy her, které se mohou objevovat v prvních třech letech života dítěte. Shrnutí Přestože je hra poměrně častým předmětem zkoumání řady badatelů a běžně používaným termínem, není její definování jednoduché. Jejím základním Želivského znakem je to, že cíl je ve hře samé nikoliv v naučení se něčemu novému, přesto plní významnou funkci v rozvoji lidského jedince a to po strašnické pražské kadeřnictvím