prostředí. Ve vztahu k tomuto věku dítěte se setkáváme také s termíny perinatální a postnatální období, které označují období porodu, resp. narození dítěte a období po porodu. Porod je pro matku i pro dítě, které je ještě po fyzické i psychické stránce nezralé, velkou zátěží, s. Dítě se musí náhle přizpůsobit zcela jiným životním podmínkám. Musí samo dýchat, přijímat potravu, vyměšovat a jesle Záběhlice udržovat tělesnou teplotu. Aby byl novorozenec schopen v novém prostředí přežít a adaptovat se v něm, je vybaven jakousi nejnutnější Chodovec neurologickou výbavou, kterou tvoří reflexy a vrozené způsoby chování. Chování novorozence Základními projevy chování novorozeného Záběhlicích dětskými jeslemi dítěte jsou spánek, výše zmíněné reflexy a vrozené způsoby chování, schopnost učit se a vrozené protosociální chování. Spánek, který trvá okolo hodin denně, střídají krátké časové úseky bdění vyplněné z počátku aktivitou spojenou s uspokojováním biologických potřeb. Vedle spánku a úplného bdění můžeme u novorozence pozorovat ještě další přechodně stavy. Například Brazelton popsat sérii šesti různých stavů, resp. chování malého dítěte Dítě v novorozeneckém věku disponuje asi čtyřiceti reflexy, z nichž některé napomáhají primární orientaci a adaptaci na prostředí, jsou základem dalšího vývoje jedná se zejména o reflex hledací, sací, polykací, vyměšovací, jiné jsou spíše pozůstatkem dřívějšího fylogenetického vývoje, např. Moroův reflex, plovací, chodivý, Zahradní Město
uchopovací reflex aj. Tyto reflexy mají však význam i v současnosti slouží jako kontrola normálního vývoje mozkových funkcí Vágnerová, s. Většina reflexů vymizí kolem třetího měsíce, kdy jsou nahrazeny komplexnějším vzorcem chování Šulová, s. Dalším typem projevů novorozence jsou vrozené způsoby chování, sem zařazujeme např. tendenci vnímat svoje okolí či reagovat křikem, dle Vágnerové nejsou na rozdíl od reflexů jednoznačně vázány na specifické podněty mají i sociální význam, iniciují kontakt a udržují pozornost pečujících Spořilov osob Vágnerová, s. Učení Učení má zásadní význam již v tomto období. Jedná se o další schopnost, která je dítěti vrozená. Od narození získává dítě zkušenosti ze svého okolí, dokáže diferencovat mezi jednotlivými podněty a provádět jednoduché myšlenkové operace. Důležitým předpokladem správného kognitivního rozvoje je přiměřený přísun podnětu z okolí, s. Vágnerová, s. Smysly Schopnost jesle Záběhlice učení úzce souvisí se stupněm rozvoje smyslů novorozence. Ty jsou při narození poměrně vyspělé, protože se rozvíjejí již v prenatálním období. Úroveň rozvoje jednotlivých smyslů však není stejná Šulová, s. Nejvíce vyvinut je při narození sluch. Po porodu je Skalka dítě schopné lokalizovat zvuk, diferencovat tónové výšky a barvy zvuku, přednost dává lidské řeči. Na vyšším stupni rozvoje jsou také záběhlickými pražskými soukromou školkou