jakékoliv aktivity s hračkou v ruce, atd., můžeme považovat za reakci na nějaký druh deprivace v prostředí ústavní péče. Druhá hypotéza předpokládala, že na sebe zaměřené chování se vyskytuje častěji také u dětí z rodin než u dětí z jeslí. Opravdu se toto chování objevilo častěji u dětí z rodin, nicméně tento rozdíl se však neukázal jako statisticky významný. Je možné, že se tento rozdíl Praha 22 neprojevil vlivem relativně malého vzorku. Na zvýšený výskyt na sebe zaměřeného chování jsme usuzovali z nepřítomnosti matky v průběhu natáčení. Tento předpoklad vychází ze studie Arsenianové která zaznamenala zvýšený výskyt autostimulačních aktivit v době nepřítomnosti matky. Navíc přítomnost vrstevníků může působit jako stres Bates, Marvinney, Kelly, Dodge, Bennett, Petit, Zatímco my jsme dětskými jeslemi Královice předpokládali, že vlivem stresu se děti věnovaly více aktivitě zaměřené na sebe, citovaní autoři naopak vidí stres jako zdroj soukromými jeslemi Královicemi negativních interakcí. Relativně nízký výskyt na sebe zaměřeného chování u dětí z jeslí oproti ostatním skupinám pak vysvětlujeme Pacov například právě zkušeností s vrstevnickou skupinou. Jestliže jsou na ostatní děti v jeslích denně zvyklé, pak u nich není třeba předpokládat stres způsobený touto situací. Obdobně nepředpokládáme stres způsobený nepřítomností matky, jelikož je to opět situace, která je pro tyto děti běžná. Oproti dětem z kojeneckých ústavů je však u dětí z jeslí výrazně menší ohrožení psychickou
deprivací, Matějček, Nicméně by bylo možné uvažovat nad tím, zda za nepotvrzením této hypotézy stojí jen malá velikost vzorku nebo zda se do chování dětí promítly i jiné faktory, které zůstaly v tomto výzkumu neodhaleny například odlišný účinek stresu, jak zmiňují Bates, Marvinneyová, Kelly, Dodge, Bennett a Petit Druhá a třetí hypotéza pak předpokládala, že u dětí z rodin se objeví méně často Březí aktivita zaměřená na fyzické prostředí oproti dětem z kojeneckých ústavů i dětem z jeslí. Tyto hypotézy se potvrdily. Jak již bylo zmíněno, pro děti z rodin představovalo natáčení situaci velmi podobnou Strange situation testu, při kterém se prokázalo, že děti s jistou citovou vazbou sice více explorují v přítomnosti matky, ale pokud přítomna není, míra explorace je naopak velmi nízká Ainsworth, Bell, U