vzorek Pro účely své bakalářské práce jsem zvolila výzkumný vzorek, který tvoří tři státní a jedna soukromá mateřská škola se sídlem ve městě viz příloha Vybraná soukromá mateřská škola, přestože nejdříve svou účast na výzkumu přislíbila, později i přes mé emailové výzvy absolutně nespolupracovala. V ostatních navštívených mateřských školách jsem interview prováděla pouze s ředitelkou či jednou učitelkou. Celkem jsem se tedy tázala zaměstnankyň mateřských škol, z toho ředitelek a učitelky. Ve dvou případech se jednalo o mateřské školy, v nichž jsou třídy rozdělené dle věku, ve dvou o mateřské školy věkově smíšené, praxe učitelek v použitém výzkumném vzorku se pohybovala asi od do let. Technika sběru dat Data prezentovaná v této práci byla shromážděna prostřednictvím interview, soukromé jesle Kolbenově které jsem provedla ve třech mateřských školách během dvou týdnů v říjnu a které, jak zmiňuje Gavora je založeno na interpersonálním Kolbenova kontaktu a umožňuje zachytit nejen fakta, ale i hlouběji proniknout do motivů a postojů respondentů. Interview probíhalo jednorázově, Kolbenově soukromé jesličky otevřeně, tematicky a plynule. Jednotlivé rozhovory jsem vždy vedla stejným způsobem, přístup ke všem mateřským školám zůstal Klíčov nezaujatý, ohnisko mého zájmu směřovalo vždy k jednotlivým, předem vytyčeným tématům, tak aby bylo možné celý výzkum zopakovat. Tento čas jsem zvolila z důvodu, že právě v tomto období adaptace probíhá, na druhou stranu již v této době můžeme zaznamenat nějaké
výsledky adaptačního procesu. Výsledky interview v jednotlivých mateřských školách interpretuji zvlášť, neboť se domnívám, že tento způsob je přehlednější, přesnější, má větší vypovídací schopnost než celkové zhodnocení výsledků. Zjištěné údaje jsem se Vysočanská rozhodla prezentovat odděleně zároveň proto, abych mohla zodpovědět na všechny výzkumné otázky např. jak k adaptačnímu procesu přistupují jednotlivé mateřské školy. Interview v jedné mateřské škole byly přítomny i děti, které ale měly právě odpolední klid a soukromých jeslí Kolbenovou do rozhovoru zásadně nezasahovaly, nepotřebovaly li něco nezbytně nutného. Metoda interview se zdála být pro daný typ výzkumu nejvhodnější, neboť umožňuje široké možnosti a pružné přizpůsobení se vzniklým situacím, probíhá nejčastěji tváři v tvář, což zpřístupňuje bezprostřední, osobní a důvěrné odpovědi, nabízí hlubší ponor do problematiky. Způsob zpracování dat Před přistoupením k samotnému interview bylo nezbytné připravit si seznam otevřených otázek, na něž jsem se při každém průběhu interview instalatérů Praha 9 Kolbenova