výše nastíněny, jejich přesné formulace jsou zaznamenány v příloze č. Při vypracování metodologie sběru dat jsem se inspirovala projektem mezinárodní studie skupiny OMEP, která se zabývá mezinárodním výzkumem hry dětí ve věku od do let jejím významem rolemi, které jesle Šestajovice ve hře dětí v tomto věku hrají dospělí rodiče a profesionálové pracující s dětmi. Výzkumný vzorek Výzkumné šetření proběhlo v Šestajovicím dětské jesle jedné třídě jeslí a jedné třídě malánků ve dvou mateřských školách v Mostě v průběhu září a října Pozorování se zúčastnilo Cyrilov dětí, z toho dívek a chlapců, jejichž věk se pohyboval od jedenácti měsíců do tří let a tří měsíců. pozorovaných dětí docházelo do třídy jeslí a dětí do mateřské školy. Data byla získána z celkem hodin pozorování dětí a hodin pozorování práce čtyř učitelek dvě učitelky s pedagogickým vzděláním a dvě zdravotní sestry s praxí a let. V rámci dotazníkového šetření, bylo osloveno celkem třicet rodičů dětí navštěvujících třídu mateřské školy a jeslí, návratnost činila celkem bylo zpracováno rodičovských dotazníků. Téměř všechny, kromě dvou, byly vyplněny matkou, i když při distribuci dotazníků bylo osloveno i několik otců. Učitelský dotazník vyplnily všechny čtyři paní učitelky. Pozn. celkový počet dětí zapsaných v dané třídě. Některé děti docházejí do jeslí a MŠ jen v Praha 21 určité dny v měsíci, nebo jen na několik hodin, proto se ve třídě nikdy neschází celý počet zapsaných dětí. V době mé přítomnosti
bylo ve třídě současně nejvíce dětí, nejméně pak dětí. Výsledky výzkumu a jejich interpretace Pro přehlednost získaných výsledků jsem zvolila rozdělení následující podkapitoly na dvě části. V první z nich prezentuji výsledky získané pozorováním dětí, učitelek a prostředí třídy. Ve druhé části jsou zaznamenána data z dotazníků. Výsledky pozorování V průběhu mé přítomnosti měly všechny jesle Šestajovice pozorované děti možnost sami si volit hru, hračku a partnery do hry. Nejčastěji si vybíraly hruhračku z široké nabídky zcela samostatně,