jednak od sebe vnímání rodiče od vnímání učitelky jako profesionála. Předmětem mého zájmu se také stal způsob, jakým rodiče a učitelky organizují den a hru dětí a zda toto uspořádání odpovídá jejich pojetí hry. Výše uvedené úkoly výzkumu jsem se pokusila shrnout do třech základních výzkumných otázek, na které bych v závěru této kapitoly ráda odpověděla Jak vnímají rodiče a učitelky hru dětí ve věku od narození do tří let a její význam Jak rodiče a učitelky uspořádávají den a podporují hru dítěte Jak uspořádání dne a podpora hry vycházejí z rodičova a učitelova vnímání hry a jejího významu Metodologie Abych byla schopna na položené otázky Cyrilov odpovědět, zvolila jsem kombinaci dvou výzkumných metod pozorování a dotazování. Pozorování jsem dále rozdělila na následující tři části a pozorování hry dětí, které bylo zaměřeno na možnosti dítěte ovlivnit své aktivity, zvolit si hračkuhru, na to s kým si dítě Praha 20 hraje, jaký typ hry a jaká hračka jsou u dětí nejčastější, jak děti reagují na zásahy dospělé osoby do hry a na to, zda děti vyžadují Zelenči jesličky během hry asistenci dospělého. b pozorování učitelky zejména toho, jakým způsobem organizuje den v mateřské školejeslích, jak zasahuje do jesle Zeleneč hry dětí, jak se věnuje dítěti a skupině dětí během hry, zda organizuje aktivity tak, aby byl naplňován program mateřské školyjeslí. Na základě výše vymezených kategorií jsem vypracovala dvě pozorovací schémata, která přikládám k nahlédnutí v příloze a Tato schémata
umožnila kvantitativně hodnotit jednotlivé kategorie. c pozorování prostředí, při němž jsem se zaměřila zejména na podnětnost prostředí jeslíškolky ke hře. Sledovala jsem, zda jsou prostory třídy dostatečné, jsou li hračky umístěny tak, aby k nim měly děti Chvaly dobrý přístup, jestli jsou dostatečně rozmanité a je li třída vybavena dalšími pomůckami, které napomáhají všestrannému rozvoji dítěte, jako jsou např. obrazové nástěnky, vybavení sloužící k pohybovým aktivitám, odpočinku atd. Tyto informace jsem nezaznamenávala do pozorovacího schématu, ale formou poznámek a fotografické dokumentace, které jsou součástí podkapitoly Dotazování je další metodou, Praha 21 kterou jsem při svém zkoumání použila. Jako jeho nástroj jsem zvolila jednak dotazníky rodičovský a učitelský, jednak nestrukturovaný rozhovor. Dotazníky jsou zaměřeny na to, co si myslí o hře svých dětí rodiče a na to, co si myslí o hře dětí učitelky mateřských škol a jeslí. Rodičům a učitelkám byly pokládány dotazy týkající se organizace hry dětí her a hraček, se kterými si děti nejraději hrají zelenečskou pražskou cvičením těhotné