rozvoj řady oblastí lidské osobnosti, dítěti přináší radost, uspokojuje jeho potřeby, umožňuje osvojování nových dovedností a Praha 21 schopnost atd., atd. V dopoledních hodinách se o uspořádání dne dětí, docházejících do jeslí nebo do mateřské školy starají paní učitelky. Organizace dne byla v obou typech zařízení velmi podobná raní hry podle přání dětí pohybové aktivity cvičení, tanec s hudbou svačina vycházka pokud není vhodné počasí volí učitelky většinou jinou náplň formou tématické hry či vhodného televizního programu oběd. dětí, ve sledovaných zařízeních odchází po obědě domů, ostatní po obědě odpočívají a odpoledne se opět věnují volné hře. Hru dětí učitelky podporují tak, že nechávají výběr hračky v jejich režii, snaží se, aby byly během dne zastoupeny různé druhy her a Sibřinu dětských jeslích činností, do kterých budou zapojeny všechny děti. Sami se do hry dětí zapojují ať již slovně nebo přímo. Také rodiče, podle jejich Březí výpovědí, hru svých dětí maximálně podporují. Hru organizují podle přání a nálady svého dítěte, zhruba třetina rodičů se též jesle Sibřina snaží, aby během dne byly zastoupeny různé typy her a činností. Téměř polovina však udává, že musí hru dítěte přizpůsobit tomu, jak se v dané chvíli může dítěti věnovat. Rodiče se též do hry svých dětí aktivně zapojují. Více jak čtyřicet procent rodičů se hře se svým dítětem věnuje více jak čtyři hodiny denně. Otázkou je, kolik tohoto času zabírá např. sledování programů v TV či na DVD,
dvě třetiny rodičů totiž i tyto činnosti považují za hru. Jen malé procento zkoumaného vzorku udává, že hru dítěte žádným způsobem jesle Sibřina neorganizují. Již výše jsem uvedla, že rodiče i učitelé vnímají hru, jako zásadní nositelku osobnostního rozvoje dítěte. Proto dospělí hru podporují. Herní aktivity dítěte vyplňují podstatnou část jeho dne. Závěr Cílem mé práce bylo zjistit to, jak rodiče a učitelé vnímají hru dětí a její význam, jak hru dětí podporují a organizují během dne. V oblasti pojetí hry a jejího významu jsem dětským jeslím Sibřině nedospěla k žádným neočekávaným závěrům, v pojetí hry jako zásadního fenoménu dětství, jehož význam je nesmírně široký se Pacov rodiče i učitelé shodují s většinou současných odborníků. Práce mně však obohatila o řadu nových poznatků, které jsem získala jednak