začínají formovat vztahy k vrstevníkům. Batole je rádo ve společnosti dětí, sleduje, jak si hrají, v tomto věku se však většinou ještě nezapojuje do společné hry, hraje si paralelně tj. vedle sebe, kooperace při hře začíná až kolem třetího roku. Batole si brání své hračky a majetek, nerado je půjčuje, někdy se o ně i pere a schovává je, je velmi netrpělivé, nerado se střídá a má li se pro něco soukromé jesličky Dřevčicích rozhodnout, je nerozhodné, protože chce vše. Na druhé straně je schopné již určité empatie utěšuje plačící dítě, chová náklonnost k mladším, menším dětem Šulová, s. Allen, Marotz, s., s. Přestože v batolecím období je význam vzniku řeči spojován převážně s rozvojem v oblasti myšlení, v oblasti sociálního vývoje plní nemenší roli. Po prvním roce života přecházejí předřečové aktivity Praha 20 dítěte k vývoji aktivní řeči. Ta je zpočátku tvořena jednoslovnými výrazy, které jsou typické svým širokým použitím. Vágnerová udává příklad slova ham, které označuje vše, co je k jídlu, často ale také to, co je k pití nebo i to, co se dá strčit do úst. Kolem Nouzov druhého roku dokáže již dítě tvořit dvouslovné věty, ty se skládají převážně z jednoho základního a jednoho variabilního slova dětskými jeslemi Dřevčice např. slovo ještě je základní, variabilní mohou být různé banán, koko, aj. Mezi druhým a třetím rokem si dítě také osvojuje základy gramatiky. První řečové projevy jsou agramatické. Dvouleté batole vynechává slova, která nejsou nezbytná, protože důležitější je pro
něj obsah než forma sdělení. V polovině třetího roku již, ale začíná používat plurál, časovat, skloňovat. Uvědomuje si gramatická pravidla a má tendenci je až přehnaně a zatím neobratně používat. Ve třech letech začínají děti používat první souvětí Vágnerová, Praha 19 s. Hra a její vývoj v batolecím věku V průběhu batolecího období dochází ve vývoji hry k zásadnímu průlomu. Ten je dán vznikem řeči, jesle Dřevčice s ním souvisejícím rozvojem sémiotické symbolické funkce a možností dítěte samostatně se vzpřímeně pohybovat chodit. Zatímco v první polovině druhého roku mají hry dítěte ještě stále spíše senzomotorický charakter, jedná se o různé zkoumání, osahávání a manipulace s předměty, jednoduché konstruktivní, funkční a napodobovací hry, ve dvou letech se již začínají objevovat hry, které vyžadují Chvaly složitější nápodobu. Dítě si uvědomuje specifické vlastnosti předmětu a hraček a začíná je také při hře specificky používat např. daňové účetnictví Praha východ Dřevčice