permanenci Paul, s. Oblíbenou se stává hra bubu kuk a různé její stále složitější obměny, které jednak napomáhají uvědomění si trvalosti předmětu dítě začíná chápat, že předměty existují, i když je právě nevidí i když jsou např. skryté pod ručníkem, jednak mají také sociální význam, protože rozvíjí sociální soucítění s nejbližšími osobami a přináší radostné citové vzrušení, např. je li ztracená maminka opět nalezena. Dítě dokáže do konce prvního roku napodobovat chování osob ze svého okolí, je schopné manipulace se Nouzov dvěma předměty najednou, prvních funkčních dává si hřeben k vláskům, konstrukčních vhazuje předměty do skleničky, skládá kostky a Praha 19 sociálních her z pasivního diváka, který zpočátku jen sleduje co to ta maminka dělá, se postupně stává aktivní komunikační partner, který se svými motorickými a zvukovými projevy účastní komunikace a různých sociálních hříček. Šulová, s. s. Důležité hry tohoto období jsou zaznamenány v tabulce č. na str. Batolecí období V období od jednoho do tří let dochází u dítěte k rozvoji mnoha kompetencí. Samostatně se pohybuje, postupně zvládá mateřskou řeč, rozšiřuje své sociální kontakty a vazby. Díky těmto změnám se dítě stává dětských jeslích Přezleticím samostatnějším, aktivním subjektem, který si je vědom své vlastí existence, svých možností. Batolecí věk je obdobím první emancipace, která je podmínkou dalšího rozvoje. I když se tempo tělesného vývoje postupně zpomaluje, nadále dochází k výrazným posunům v oblasti jesle Přezletice
jemné a hrubé motoriky, v kognitivní i sociální oblasti. Vágnerová, s. Šulová, s. Motorický vývoj Vývoj motoriky je obzvláště nápadný