ruky, běžně již používá klíšťkový úchop, mezi ukazováček a palec bere i drobné předměty jako drobečky, korálky Poněkud obtížnější je pro něj upouštění předmětu. Ty zatím dovede pouštět na zem popř. házet, ale záměrné pokládání předmětu, např. kostky na sebe nebo kuličky do lahvičky, se objevuje až po prvním roce života. Dále dosahuje i kefalokaudální postup dítě leze po rukou a Praha 18 kolenou a to i po schodech, začíná se stavět a kolem roku života již chodí, většinou pokud je vedeno za ruku nebo se opírá o nábytek., s. Allen, Marotz, s. Rozvoj kognitivních funkcí kojence Při vysvětlování rozvoje intelektuální stránky lidské osobnosti se autoři většiny publikací, věnujících se této problematice, opírají o teorie švýcarského vývojového psychologa Jeana Piageta. Zásadním mechanismem vývoje dítěte, dle Piageta, je jeho tendence navozovat rovnováhu v nepřetržité interakci organismu s prostředím. Tyto rovnovážné stavy, které v realitě prakticky nenastávají, protože jsou okamžitě porušovány novými stimuly, jsou jakýmsi podnětem pro aktivitu organismu Ládví Šulová, s. Tento mechanismus popisuje na základě asimilace, tedy působení organismu na okolní předměty a akomodace, což je působení prostředí na organismus, ten se pod jeho tlakem také mění. V kojeneckém období je tento postup narušování a obnovování rovnovážného dětských jeslích Bořanovice stavu vedoucího k vyšší úrovni kognitivních funkcí přímo vázán na konkrétní prováděné činnosti, přímé vnímání a motorické Bořanovicím dětským jeslím
akty. Z tohoto důvodu nazývá Piaget toto období, které trvá od narození do měsíců až dvou let, obdobím senzomotorické inteligence, s. Etapu senzomotorické inteligence dále dělí na šest fází, z nichž první čtyři spadají do období kojeneckého věku, tak, jak bylo definováno na začátku podkapitoly Během prvního měsíce života procvičuje dítě své vrozené reflexy a objevuje se reprodukční asimilace