chování vůči kojencům se projevuje nejen u rodičů, ale i u jiných osob nezávisle na věku, rodu či kulturním původu Paul a kol., s. Jako příklad intuitivního chování se často uvádí to, že při kontaktu s kojencem se člověk drží ve středu jeho zorného pole, přibližuje k němu svůj obličej, zvýrazňuje mimiku obličeje, mluví pomalu Výše zmíněné intuitivní chování se projevuje i při hře. Rodiče mají Praha 20 tendenci opakovat a variovat nejzřetelnější mimické, gestikulační, kinetické a hlasové vzorce dokáží rozpoznat momentální připravenost dítěte na hru, předvídat, co dítě zvládne samo a kdy potřebuje jejich pomoc Paul a kol., s. V interakcích s rodiči se nejdříve obohacuje jesle Radonice explorační hra, později kolem měsíců stáří dítěte se při hře s rodiči rozvíjejí symbolické schopnosti dítěte. O významu rodičů při utváření symbolické schopnosti dítěte jsem se zmínila již v podkapitole V batolecím období, mezi prvním a třetím rokem života, se dítě začíná pomalu osamostatňovat a jeho závislost na dospělém člověku pomalu klesá, ovšem spolupráce dítěte při hře s ostatními Chvaly dětmi se objevuje většinou až kolem třetího roku, a i když si v tomto období dokáže dítě hrát již nějakou dobu samo, bývá dospělý i v tomto období jeho nejčastějším herním partnerem. V tuto dobu některé děti začínají navštěvovat první předškolní instituce, mezi prvním a třetím rokem jesle, ve třech letech pak mateřskou školu. I když při výchově malého dítěte tvoří zásadní roli rodiče, jesle Radonice
profesionálové v předškolních zařízeních by ji měli doplňovat. Jejich úkolem je vytvářet v jeslích, popř. mateřské škole vhodné soukromé jesličky Radonicemi podmínky nejen pro rozvoj dítěte, ale i pro rozvoj sociálních vztahů mezi dětmi, které v tomto věku nebývají ještě rozvinuty. Dospělí v mateřské škole by měli zajistit dětem dostatečný výběr her a hraček, aby mezi nimi mohly volit Mertin, Gillernová, s. Znají různé metodické postupy a dokáží tak dětem zprostředkovat různé druhy her působící na různé stránky dětské osobnosti. Dospělí, ať již