činnosti učitelek jsem zaznamenala všechny složky výchovného působení. Nejčastěji měli činnosti a hry charakter morálního, estetického a intelektuálního působení na děti. Z níže uvedeného grafu č. lze, dle mého názoru konstatovat, že program mateřské školy a jeslí byl naplňován. V jeslích i mateřské škole jsou řádně zastoupeny všechny složky výchovy, které jsou důležité pro rozvoj osobnosti dítěte. soukromými jeslemi Úvalech č. V poslední části pozorování jsem se zaměřila na prostředí, ve kterém probíhá výchovné působení na děti. Prostředí obou tříd bylo, dle mého názoru, ke hře dostatečně podnětně. Jesle i mateřská škola, byly vybaveny dostatečným množství různých hraček a dalších předmětů motivujících děti ke hře a dalším činnostem. Prostory třídy byly dostatečné, hračky byly uloženy tak, že k nim měli přístup i ti nejmenší. Pro lepší představu o vybavení mnou navštěvovaných zařízení přikládám fotografie. Prostředí třídy jeslí Prostředí mateřské školy Výsledky dotazníkového šetření Vypovídají o míře aktivity rodičů při hře dítěte, jejich zájem o jesle Úvaly společnou hru s dítětem i o vnímání hry jako výchovného působení na své dítě. Rodiče v dotazníku konstatují spokojenost svých dětí Cyrilov v předškolním zařízení i dobrý vliv kolektivu vrstevníků na jejich rozvoj. Dětem se v kolektivu vrstevníků, podle rodičů, líbí. Většina dotazovaných rodičů má představu o tom, jak jejich dítě tráví čas ve školcejeslích. Tyto informace získávají nejčastěji od Praha 21
paní učitelky, která je informuje, nebo se jí sami dotazují. Většina rodičů má také představu o tom, jak dlouho si dítě ve školce hraje. Více jak rodičů se domnívá, že dítě tráví hrou ve školcejeslích hodiny. Vzhledem k tomu, že většina dětí navštěvuje zařízení pouze na hodiny denně povolená doba je li matka ještě na mateřské dovolené, je tento odhad velmi reálný. Dle dotazníku mohu potvrdit shodnost rodičů i mého pozorování při výběru hry a hraček, se kterými si děti hrají ve školce nejraději. Shoda se objevuje při jesle Úvaly výběru stavebnic, aut, kočárků a panenek. Pořadí nejoblíbenějších her, dle rodičů, je zaznamenáno v tabulce č. rodičů v dotazníku uvádí, že hru svých dětí doma cíleně organizuje. Nejčastěji téměř v podle toho, jak moc se v danou chvíli mohou dítěti věnovat, dále Březí pak přihlíží na přání a náladu svého dítěte a na to, aby byly zastoupeny různé druhy her obojí v S dítětem si hrají nejčastěji dětské plavání v Praze východ Úvalech